Ολιγοθερμιδικά γλυκαντικά: Υπάρχει όφελος;

Οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες είναι συστατικά με γλυκιά γεύση και

λίγες ή μηδενικές θερμίδες με ολοένα και μεγαλύτερη χρήση στην καθημερινή μας διατροφή


Οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες είναι συστατικά με γλυκιά γεύση και

λίγες ή μηδενικές θερμίδες, ή συστατικά που διαθέτουν τόσο έντονα γλυκιά γεύση, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στα τρόφιμα, σε συγκεντρώσεις όμως αρκετά μικρές, ώστε να μην συμβάλλουν σημαντικά στο θερμιδικό τους περιεχόμενο.


Χρησιμοποιούνται πολύ συχνά σε μεγάλη ποικιλία τροφίμων και ποτών, όπως

αναψυκτικά, τσίχλες, αρτοσκευάσματα, παγωτά, γιαούρτια, επιδόρπια και κρέμες, εξαλείφοντας ή μειώνοντας σημαντικά τις θερμίδες των συγκεκριμένων προϊόντων.


Παραδείγματα των κυριότερων υλών που έχουν εγκριθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι:


Ασπαρτάμη

Σακχαρίνη

Σουκραλόζη

Κυκλαμικό οξύ

Πρόσφατα πήρε έγκριση και το γλυκαντικό που προέρχεται από το φυτό στέβια (γλυκοζίτες στεβιόλης)


Μας βοηθούν όμως στην διαχείριση του βάρους και στον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα;


Οι γλυκαντικές ύλες παρέχουν μια πολύτιμη βοήθεια σε όσους θέλουν να διαχειριστούν το βάρος τους και να ελέγξουν την πρόσληψη των υδατανθράκων.

Οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες πρακτικά εξαλείφουν ή μειώνουν σημαντικά τις θερμίδες που περιέχονται σε ορισμένα τρόφιμα και ποτά, και αποτελούν μια εύκολη μέθοδο για να μειωθεί η πρόσληψη θερμίδων, χωρίς να στερούμαστε γλυκιάς γεύσης από το διαιτολόγιό μας.


Με την αντικατάσταση της ισοδύναμης γλυκύτητας ζάχαρης χωρίς τις ισοδύναμες θερμίδες και την αυξανόμενη γευστικότητα των υγιεινών και χαμηλοθερμιδικών τροφίμων, τα γλυκαντικά, αν χρησιμοποιηθούν με συνέπεια, μπορεί να αποδειχθούν χρήσιμα για τη διατήρηση αλλά και τη μείωση του βάρους.


Τα γλυκαντικά μπορεί να βοηθήσουν μερικούς ανθρώπους να τρώνε λιγότερο και να απολαμβάνουν το γεύμα τους, διατηρώντας τον έλεγχο των θερμίδων και των επιπέδων σακχάρου τους.


Είναι όλα τα τρόφιμα με γλυκαντικά υγιεινά;

Όταν η ζάχαρη είναι η κύρια πηγή ενέργειας, όπως π.χ. στα αναψυκτικά, οι γλυκαντικές ύλες δίνουν στο τρόφιμο τη χαρακτηριστική γλυκιά γεύση με ελάχιστες ή μηδενικές θερμίδες.

Φυσικά εδώ ισχύει και το «παν μέτρον άριστον» καθώς μπορεί π.χ. ένα αναψυκτικό τύπου diet να μην περιέχει καθόλου θερμίδες, αλλά η καθημερινή του κατανάλωση να μην είναι και τόσο υγιεινή συνήθεια (λόγω συντηρητικών κ.α.).


Σε τροφές με μεγάλη ενεργειακή πυκνότητα, όπως η σοκολάτα, στην οποία περιέχεται εκτός των άλλων σημαντική ποσότητα λίπους, η αντικατάσταση της ζάχαρης από ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες οδηγεί σε σχετικά μικρότερη μείωση της ενεργειακής πυκνότητας, σε σύγκριση πάντα με το κανονικό προϊόν, χωρίς όμως το τελικό προϊόν να θεωρείται χαμηλό σε θερμίδες ή διαιτητικό ή κατάλληλο για άτομα με διαβήτη.


Είναι σημαντικό λοιπόν να προσέχουμε τις διατροφικές αυτές επιλογές δεδομένου ότι ένα τρόφιμο «χωρίς ζάχαρη» δεν αποτελεί απαραίτητα ένα διαιτητικό προϊόν, αφού μπορεί να περιέχει ταυτόχρονα υψηλό λίπος ή θερμίδες.


Είναι ασφαλής η κατανάλωση γλυκαντικών από άτομα με διαβήτη;


Στα άτομα με διαβήτη συστήνεται η κατανάλωση τροφίμων και ροφημάτων χωρίς ζάχαρη, καθώς δεν επηρεάζουν τα επίπεδα του σακχάρου του αίματος.

Οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες αποτελούν ένα ιδανικό μέσο που βοηθά τα άτομα με διαβήτη, αφενός να συμμορφώνονται στις απαιτήσεις της διαιτητικής αγωγής και αφετέρου να κρατούν την απόλαυση του φαγητού και ειδικότερα της γλυκιάς γεύσης.


Ωστόσο, είναι σημαντικό το άτομο με διαβήτη να ελέγχει την ποσότητα των υδατανθράκων στην ετικέτα τροφίμου γιατί μπορεί ένα τρόφιμο να περιέχει π.χ. γλυκαντικά από το φυτό στέβια αλλά να περιέχει ακόμα υδατάνθρακες, οι οποίοι θα αυξήσουν το σάκχαρο στο αίμα.


Πηγή: Sharma A, Amarnath S, Thulasimani M, Ramaswamy S. Artificial sweeteners as a sugar substitute: Are they really safe?.Indian J Pharmacol. 2016;48(3):237‐240. doi:10.4103/0253-7613.182888