Πρωινό γεύμα

Είναι τελικά τόσο σημαντικό όσο λέγεται;


Τι εννοούμε όταν λέμε πρωινό γεύμα;

Κατά γενική ομολογία, όταν λέμε πρωινό εννοούμε το πρώτο γεύμα της ημέρας, το οποίο μπορεί να καταναλωθεί μέσα σε δύο ώρες από τη στιγμή της αφύπνισης. Σε άλλα λόγια, έπειτα από τη «νηστεία» της νύχτας, ο οργανισμός έχει ανάγκη από ενέργεια για να λειτουργήσει σωστά και αυτό συμβαίνει με την κατανάλωση του πρωινού γεύματος (από την αγγλική λέξη breakfast -break the fast = δηλαδή διακόπτω τη νηστεία).



Ποια είναι τα οφέλη της συστηματικής κατανάλωσης πρωινού;

Το βασικότερο όφελος του πρωινού είναι ότι παρέχει στον οργανισμό την απαραίτητη ενέργεια για την έναρξη μιας παραγωγικής ημέρας. Είναι εξάλλου πολύ σημαντικό το γεγονός ότι καλύπτει το 25% των ημερήσιων ενεργειακών αναγκών μας. Επίσης παρέχει τις αναγκαίες ποσότητες φυτικών ινών, βιταμινών και ιχνοστοιχείων, ώστε οι ημερήσιες ανάγκες σε αυτά να είναι κατανεμημένες σωστά μέσα στη μέρα. Ακόμη, ο συνδυασμός τροφών στο πρωινό ρυθμίζει τις τιμές της γλυκόζης, οι οποίες διατηρούνται σε καλά επίπεδα κατά τη διάρκεια της ημέρας, αποτρέποντας τις μεγάλες διακυμάνσεις στα επίπεδα σακχάρου και ινσουλίνης στο αίμα.


Τέλος, μειώνει την όρεξη για μεγάλη ποσότητα φαγητού στα υπόλοιπα γεύματα της ημέρας και έτσι αποτρέπει την κατανάλωση ανθυγιεινών και υψηλά θερμιδογόνων τροφών. Ευρήματα πολλών ερευνών έχουν δείξει ότι άτομα που καταναλώνουν πρωινό, τείνουν να έχουν μια πιο ισορροπημένη διατροφή για το υπόλοιπο της ημέρας και να διατηρούν το βάρος τους στο φυσιολογικό, με αποτέλεσμα να προάγεται η καρδιομεταβολική τους υγεία. Επίσης άτομα που παραλείπουν την κατανάλωση πρωινού γεύματος, διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για ανάπτυξη σακχαρώδους διαβήτη τύπου 2 και διαφόρων καρδιαγγειακών νοσημάτων.


Τι συμβαίνει με το πρωινό;

Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί η σημασία του πρωινού για τα παιδιά και τους εφήβους, καθώς οι μελέτες δείχνουν ότι σε αυτούς υπάρχει ένα επιπλέον όφελος. Έχει διαπιστωθεί η θετική επίδραση του πρωινού σε δείκτες απόδοσης, που περιλαμβάνουν τη συγκέντρωση, την ανάκληση μνήμης, την προσοχή και τη δημιουργικότητα. Τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό, πέραν του ότι διατηρούν το βάρος τους σε φυσιολογικά επίπεδα, αποδίδουν καλύτερα στις εργασίες του σχολείου τους και επιπλέον έχουν καλύτερη επίδοση σε αθλητικές και άλλες σωματικές δραστηριότητες.


Παρόλες τις διαπιστεύσεις για τη σπουδαιότητα του πρωινού, υπάρχει και η άλλη κατηγορία ατόμων , όπου η επιθυμία παράλειψής του, συνήθως από συνήθεια ή επιλογή άλλης διαιτητικής συμπεριφοράς, οδηγεί στην απομυθοποίησή του, χωρίς ουσιαστικές αρνητικές επιδράσεις στη γενικότερη υγεία τους. Έτσι, μη αμφισβητώντας τη σπουδαιότητά του, είναι καλό να έχουμε πάντα ως οδηγό τις συστάσεις, οι οποίες αναφέρουν ότι θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν το αίσθημα της πείνας, ακόμη και αν αυτό σημαίνει την καθυστέρηση του πρωινού γεύματος. Εξάλλου, όπως και σε πολλά διατροφικά ζητήματα, έτσι και στη λήψη πρωινού ισχύει η εξατομίκευση που περιλαμβάνει κυρίως τις διατροφικές ανάγκες, συνήθειες και επιθυμίες του κάθε ατόμου.



Βιβλιογραφικές πηγές

Gibney, M.J.; Barr, S.I.; Bellisle, F.; Drewnowski, A.; Fagt, S.; Livingstone, B.; Masset, G.; Varela Moreiras, G.; Moreno, L.A.; Smith, J.; Vieux, F.; Thielecke, F.; Hopkins, S. Breakfast in Human Nutrition: The International Breakfast Research Initiative. Nutrients 2018, 10, 559.


López-Sobaler AMª, Cuadrado-Soto E, Peral-Suárez Á, Aparicio A, Ortega RMª. [Importance of breakfast in the nutritional and health improvement of the population]. Nutricion Hospitalaria. 2018 Sep;35(Spec No6):3-6.