Προδιαβήτης

Όσα πρέπει να γνωρίζετε


Τί είναι ο προδιαβήτης;

O προδιαβήτης είναι η κατάσταση εκείνη που τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα είναι σταθερά πιο υψηλά από το ανώτατο φυσιολογικό όριο, αλλά όχι τόσο υψηλά που να μπορεί να προκύψει διάγνωση για σακχαρώδη διαβήτη. Ο προδιαβήτης αποτελεί βασικό παράγοντα κινδύνου για μετέπειτα εκδήλωση διαβήτη τύπου 2 μέσα στα επόμενα χρόνια.


Οι παράγοντες κινδύνου είναι η κληρονομικότητα, δηλαδή η ύπαρξη ιστορικού διαβήτη τύπου 2 στην οικογένεια, το υπερβάλλον σωματικό βάρος, η καθιστική εργασία, η έλλειψη άσκησης, η εθνικότητα, ο διαβήτης κύησης στη διάρκεια της εγκυμοσύνης και το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών. Σε όλες αυτές τις ομάδες ατόμων, συνίσταται ο έλεγχος του σακχάρου κάθε χρόνο, για πρόληψη ή και για έγκαιρη αντιμετώπιση του προδιαβήτη.


Ο κίνδυνος επιπλοκών που συνδέονται με τον προδιαβήτη είναι δυνατόν να μειωθεί μέσω αλλαγών στη διατροφή και κατ’ επέκτασιν στον τρόπο ζωής των ατόμων, ώστε να μην υπάρχει κανένας λόγος ανησυχίας. Τα άτομα, λοιπόν, με προδιαβήτη μπορούν να καθυστερήσουν ή ακόμη και να προλάβουν την εμφάνιση διαβήτη τύπου 2 και άλλων πιθανών επιπλοκών ακολουθώντας έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.


Πώς γίνεται η διάγνωση;

Υπάρχουν τρεις τρόποι για να γίνει η διάγνωση του προδιαβήτη :


- Οι τιμές της γλυκόζης στις βιοχημικές εξετάσεις να είναι μεταξύ του 100 και του 124 mg/dl.


- Κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας ανοχής στη γλυκόζη (καμπύλη γλυκόζης), το σάκχαρο να είναι μεταξύ του 141 και του 200 mg/dl.


- Η τιμή της γλυκοζυλιωμένης αιμοσφαιρίνης να είναι μεταξύ του 5,7 και του 6,4%.

Εφόσον γίνει η διάγνωση του προδιαβήτη σύμφωνα με τα παραπάνω, τα άτομα παίρνουν ένα μήνυμα ότι πρέπει να προσέξουν για να μην προχωρήσει η διαταραχή του σακχάρου προς την παθολογία και δη στην εκδήλωση διαβήτη τύπου 2.


Ποιοι είναι οι τρόποι αντιμετώπισης του προδιαβήτη;

Ο προδιαβήτης μπορεί να ελεγχθεί αποτελεσματικά και όχι μόνο να αποτραπεί η εξέλιξή του σε διαβήτη, αλλά και οι τιμές του σακχάρου να επανέλθουν σε φυσιολογικά επίπεδα. Αυτό μπορεί να συμβεί ακολουθώντας τις παρακάτω διατροφικές και μη συμβουλές για την υιοθέτηση μιας υγιεινούς καθημερινότητας :


Θα πρέπει να υπάρξει διατροφική εκπαίδευση για την ποιότητα, την ποσότητα και το χρόνο κατανάλωσης των υδατανθράκων. Οι συστάσεις αναφέρουν την κατανάλωση υδατανθράκων χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη, ώστε να επιτευχθεί ομαλή αύξηση των επιπέδων σακχάρου στο αίμα. Επίσης, μεγάλη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στην κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν ζάχαρη ή γλυκαντικά, καθώς και τροφίμων πλούσιων σε κορεσμένα λιπαρά, όπως τα πλήρη γαλακτοκομικά και τα ολόπαχα κρέατα ή trans λιπαρά, τα οποία συναντώνται στα επεξεργασμένα τρόφιμα, όπως μπισκότα, κρουασάν, κράκερ.


Η μείωση του σωματικού βάρους κατά τουλάχιστον 5%, εφόσον είναι αυξημένο, ώστε να επανέλθει στα φυσιολογικά επίπεδα είναι υψίστης σημασίας για την μη εξέλιξη του προδιαβήτη σε διαβήτη.

Υπάρχει σύσταση για ένταξη της φυσικής δραστηριότητας στην καθημερινότητα περιλαμβάνοντας 30 λεπτά μέτριας έντασης άσκηση (αερόβια σε συνδυασμό με αναερόβια), τουλάχιστον πέντε μέρες την εβδομάδα. Όσον αφορά τη φαρμακευτική αγωγή για τον προδιαβήτη, ακόμη δε συστήνεται από τους επίσημους φορείς, αφού οι παραπάνω συστάσεις, εάν εφαρμοστούν εξολοκλήρου, αποδίδουν τα επιθυμητά αποτελέσματα σε μελλοντικές μετρήσεις των τιμών της γλυκόζης στο αίμα.



Συμπερασματικά, ο προδιαβήτης είναι μια πλήρως αναστρέψιμη κατάσταση, αρκεί να ακολουθηθούν οι συστάσεις ως προς την αλλαγή και βελτίωση του τρόπου ζωής και κατ’ επέκτασιν της υγείας του ατόμου, πριν φτάσει να γίνει μια καθαρά παθολογική κατάσταση με την εκδήλωση του διαβήτη τύπου 2.


Βιβλιογραφικές πηγές

Bansal N. Prediabetes diagnosis and treatment: A review. World J Diabetes. 2015;6(2):296-303.


Tabák AG, Herder C, Rathmann W, Brunner EJ, Kivimäki M. Prediabetes: a high-risk state for diabetes development. Lancet. 2012;379(9833):2279-2290.