Πως υπολογίζω το ιδανικό βάρος;



Τι εννοούμε με τον όρο “ιδανικό βάρος”;

Πολλοί άνθρωποι αναρωτιούνται αν έχουν το ιδανικό άρα και υγιές βάρος σύμφωνα με το ύψος τους. Ένας τρόπος να το υπολογίσουν είναι ακολουθώντας τον τύπο του Δείκτη Μάζα Σώματος (ΔΜΣ)= Β/Υ2, ο οποίος έχει οριστεί για να κατατάσσει τους ανθρώπους σε κατηγορίες (λιποβαρής, φυσιολογικός, υπέρβαρος, παχύσαρκος) και να δείχνει ταυτόχρονα, ανάλογα με την κατηγορία στην οποία βρίσκεται ο καθένας, τις πιθανότητες που έχει για ανάπτυξη παθήσεων που σχετίζονται με το υπερβάλλον βάρος, όπως καρδιακά νοσήματα, υπέρταση, εγκεφαλικό επεισόδιο, Σακχαρώδη διαβήτη τύπου 2.


Ένας άλλος τρόπος υπολογισμού του ιδανικού βάρους είναι η αναλογία περιμέτρου μέσης και γοφών. Έρευνες έχουν δείξει ότι όσοι έχουν περισσότερο σωματικό λίπος γύρω από την μέση τους είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν καρδιαγγειακές παθήσεις και διαβήτη. Όσο υψηλότερη είναι η περιφέρεια της μέσης ως προς τους γοφούς, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος. Αυτή η μέτρηση δίνει καλύτερα δεδομένα για το πόσο πιο κοντά είναι κάποιος στο ιδανικό και υγιές βάρος του σε σύγκριση με τον ΔΜΣ, καθώς ο τελευταίος δεν υπολογίζει τη μέτρηση και την κατανομή του σωματικού λίπους και τη μυϊκή μάζα.


Στην πραγματικότητα, όμως, για να υπολογιστεί το ιδανικό βάρος του κάθε ατόμου, είναι απαραίτητο να ληφθούν υπόψη και άλλοι παράγοντες πέρα από το βάρος και το ύψος, όπως το ιστορικό βάρους, η ηλικία, ο λιπώδης και μυϊκός ιστός, ο μεταβολικός ρυθμός, η φυσική δραστηριότητα, η οστική πυκνότητα, η κληρονομικότητα, η γενικότερη κατάσταση της υγείας. Για παράδειγμα, ένας αθλητής που γυμνάζεται σκληρά και συστηματικά κατατάσσεται στους υπέρβαρους και έχει τον ίδιο ΔΜΣ με έναν αγύμναστο, καθώς έχει αυξημένο βάρος ως συνέπεια της αυξημένης μυϊκής του μάζας.



Ποιο είναι τελικά το ιδανικό βάρος για τον καθένα;

Λαμβάνοντας υπόψη τη μοναδικότητα του ατόμου, καθώς και όλα τα παραπάνω, είναι απαραίτητο να αναφερθεί ότι το ιδανικό βάρος για τον καθένα είναι τελείως διαφορετικό, ακόμη και στην περίπτωση που δύο άτομα έχουν το ίδιο βάρος και το ίδιο ύψος. Αυτό συμβαίνει και γιατί το ιστορικό μεταβολής του βάρους του κάθε ατόμου διαφέρει ανά τα χρόνια και ανάλογα τις σωματικές και ψυχολογικές καταστάσεις που έχει βιώσει.


Άρα, το ιδανικό βάρος δε θα πρέπει να αποτελεί έναν αριθμό στον οποίο εγκλωβίζονται τα άτομα και “παλεύουν” με κάθε τρόπο και κόστος να τον αγγίξουν για να είναι υγιείς. Σε καμία περίπτωση δεν προσδιορίζεται από στατιστικές και οποιαδήποτε εξίσωση, αν δεν συνυπολογιστούν και άλλοι παράγοντες. Κατά βάση, το ιδανικό και υγιές βάρος για τον καθένα είναι εκείνος ο μοναδικός αριθμός που τον κάνει να αισθάνεται καλά και υγιής, σωματικά και ψυχικά.



Βιβλιογραφικές πηγές

Nuttall FQ. Body Mass Index: Obesity, BMI, and Health: A Critical Review. Nutr Today. 2015;50(3):117-128.

Jarrett RJ. Is there an ideal body weight?. Br Med J (Clin Res Ed). 1986;293(6545):493-495.