Τι είναι τα ακόρεστα λιπαρά;



Τι είναι τα ακόρεστα λιπαρά οξέα;

Τα ακόρεστα λιπαρά οξέα αποτελούν τα καλά λιπαρά της διατροφής μας, καθώς μειώνουν την LDL χοληστερόλη, η οποία ευθύνεται για τον σχηματισμό αθηρωματικής πλάκας και αυξάνουν την HDL χοληστερόλη, γνωστή και ως «καλή» χοληστερόλη. Ακόμη, υπάρχουν ενδείξεις ότι τα ακόρεστα λιπαρά οξέα αποτελούν ασπίδα προστασίας έναντι στις καρδιαγγειακές παθήσεις όπως στεφανιαία νόσος , αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια κτλ. Υπάρχουν 2 κατηγορίες ακόρεστων λιπαρών οξέων. Στην πρώτη κατηγορία ανήκουν τα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα(ω-7 και ω-9) και στην δεύτερη τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα(ω-3 και ω-6).


Είναι απαραίτητη η κατανάλωσή τους;

Τα λιπαρά αποτελούν βασικό μακροθρεπτικό συστατικό της διατροφής και σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας συστήνεται η αυξημένη πρόσληψη ακόρεστων λιπαρών και η αντικατάστασή τους από τα κορεσμένα λιπαρά. Αξίζει να σημειωθεί ότι βρίσκονται σε μία τεράστια ποικιλία τροφίμων και για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να τα καταναλώνουμε. Φυσικά, η ποσότητα και η συχνότητα ποικίλει από άτομο σε άτομο ανάλογα με τις ανάγκες και τις προτιμήσεις του. Ακόμη, είναι απαραίτητη η κατανάλωσή τους καθώς χρησιμοποιούνται για τη σύνθεση άλλων λιπαρών οξέων όπως το αραχιδονικό οξύ και βοηθούν στην ανάπτυξη και ανάπλαση του οργανισμού.


Σε ποια τρόφιμα βρίσκονται τα ακόρεστα λιπαρά οξέα;

Γενικά, τα ακόρεστα λιπαρά οξέα υπάρχουν σε τρόφιμα που καταναλώνουμε στην καθημερινότητά μας αλλά πολλές φορές δεν το γνωρίζουμε ή δεν το καταλαβαίνουμε επειδή βρίσκονται μέσα σε σαλάτες, σάντουιτς, μπάρες δημητριακών. Τα ακόρεστα λιπαρά οξέα είναι προτιμότερο να καταναλώνονται από τρόφιμα φυτικής προέλευσης καθώς περιέχουν μεγαλύτερες ποσότητες λιπαρών και μπορούν να μειώσουν σε μεγαλύτερο βαθμό τον κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακής νόσου.


Υπάρχουν σε αυξημένες ποσότητες σε έλαια καθώς και σε ξηρούς καρπούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ξηρών καρπών αποτελούν τα αμύγδαλα και τα καρύδια , τα οποία χρησιμοποιούνται ως σνακ κυρίως, κατά την διάρκεια της ημέρας. Τα έλαια που είναι πλούσια σε ακόρεστα λιπαρά οξέα είναι κυρίως το ελαιόλαδο, το καλαμποκέλαιο και το ηλιέλαιο. Ακόμη, τρόφιμα όπως το αβοκάντο αποτελεί εξαιρετική πηγή ακόρεστων λιπαρών και μπορεί να καταναλωθεί φυσικά με διάφορους τρόπους. Τα ψάρια και τα θαλασσινά, επίσης περιέχουν αυξημένες ποσότητες ακόρεστων λιπαρών οξέων και πιο συγκεκριμένα ο σολομός, το λαβράκι, οι σαρδέλες.


Συνοψίζοντας , τα ακόρεστα λιπαρά οξέα βρίσκονται σε μια τεράστια γκάμα τροφίμων και προτείνεται η συστηματική πρόσληψή τους καθώς το λίπος αποτελεί βασικό συστατικό της διατροφής. Ας μην ξεχνάμε ότι πολύ σημαντικό ρόλο παίζει η ποιότητα που καταναλώνουμε και τα ακόρεστα λιπαρά οξέα αποτελούν την καλύτερη.


Βιβλιογραφικές πηγές

Χρύσα Σαρρή, “Διατροφή, Μεταβολισμός και Ψυχολογική διάθεση’’, ΤΕΙ Κρήτης


Ελένη Τσαχάκη, Mednutrition, ‘’Μονοακόρεστα λιπαρά οξέα: Να επιλέξω φυτικής ή ζωικής προέλευσης;’’,5 Ιουνίου 2018