Κυτταρίτιδα: Όσα πρέπει να γνωρίζετε!


Τί είναι η κυτταρίτιδα και ποιοι την εμφανίζουν;

Η κυτταρίτιδα είναι μια παθολογική κατάσταση των δερματικών και υποδόριων ιστών και χαρακτηρίζεται από κακή λειτουργία του αίματος και της λέμφου με αποτέλεσμα την ανομοιογενή κατανομή λίπους στο συνδετικό ιστό, καθώς και την κατακράτηση νερού σ’ αυτόν, γεγονός που συνοδεύεται από μειωμένης ελαστικότητας συνδετικό ιστό και εμφάνιση της χαρακτηριστικής μορφής "ρυτίδων" ή “φλοιού πορτοκαλιού” πάνω στο δέρμα. Προτιμά ιδιαιτέρα τις περιοχές από τους ώμους μέχρι τους αγκώνες, τα οπίσθια, τους μηρούς, τα "ψωμάκια" και την εσωτερική πλευρά των γονάτων.


Η κυτταρίτιδα δεν είναι ασθένεια, αλλά μια φλεγμονή, δηλαδή μια κατάσταση αλλοίωσης του δέρματος, η οποία δεν έχει ηλικία και δεν συνδέεται άμεσα με το δείκτη της ζυγαριάς. Η δημιουργία της κυτταρίτιδας είναι ανεξάρτητη από την παχυσαρκία, δηλαδή μπορεί να εμφανιστεί και σε αδύνατα άτομα. Αντίθετα με το σωματικό βάρος, η εμφάνιση της κυτταρίτιδας εξαρτάται από το φύλο, μιας και μόνο ένας στους εκατό άντρες εμφανίζει κυτταρίτιδα σε αντίθεση με τις γυναίκες όπου μία στις δύο μπορεί να εμφανίσει κυτταρίτιδα. Σχεδόν το 90% των γυναικών προσβάλλεται από κυτταρίτιδα στην ηλικία πάνω των 16 ετών.


Όπως αναφέρει η Αμερικανική Ακαδημία Δερματολογίας, η κυτταρίτιδα είναι ο φυσικός τρόπος αποθήκευσης λίπους στις μετεφηβικές γυναίκες, που εξασφαλίζει ότι θα υπάρχουν επαρκείς θερμίδες για τις μελλοντικές κυήσεις και τον θηλασμό.



Τί προκαλεί την εμφάνιση κυτταρίτιδας;

Η κυτταρίτιδα είναι ένα πολυπαραγοντικό αισθητικό πρόβλημα. Ο συνδετικός ιστός μπορεί να αποδυναμωθεί λόγω κληρονομικότητας, η οποία σε συνδυασμό με ορμονικούς παράγοντες ( εφηβεία, εγκυμοσύνη, εμμηνόπαυση), μπορεί να επηρεάσει το δέρμα. Επίσης, σημαντικό ρόλο στην εμφάνισή της παίζει η κακή κυκλοφορία του αίματος, το άγχος, το κάπνισμα. Όσον αφορά τη διατροφή, αυτή έχει ενοχοποιηθεί για την πυροδότηση της κυτταρίτιδας, όπως και η καθιστική ζωή, άρα η έλλειψη σωματικής άσκησης. Τέλος, το υπερβάλλον βάρος ή η παχυσαρκία, που χαρακτηρίζονται γενικά από τη συσσώρευση λίπους, μπορεί να ευνοήσουν το σχηματισμό της.



Πώς μπορεί να αντιμετωπιστεί η κυτταρίτιδα;

Στις μέρες μας ένα συχνό θέμα συζήτησης μεταξύ των γυναικών αποτελεί η κυτταρίτιδα, πώς δημιουργείται, πού οφείλεται και πώς μπορεί να εξαλειφθεί. Είναι, λοιπόν, γνωστό ότι η κυτταρίτιδα μπορεί να προληφθεί ή ακόμη και να βελτιωθεί αν είναι σε αρχικό στάδιο με φυσικούς τρόπους και μικρές αλλαγές στον τρόπο ζωής. Είναι γνωστό ότι η καλύτερη θεραπεία ξεκινά εκ των έσω, δηλαδή από μέσα μας, από την τροφή μας. Η κακή διατροφή είναι ένα από τα αναστρέψιμα αίτια και η βελτίωση αυτής συνδέεται άμεσα με την μείωση ή και εξάλειψη της κυτταρίτιδας, αρκεί να δοθεί προσοχή στα παρακάτω :


1. Αύξηση της πρόσληψης υγρών, ώστε να υπάρχει επαρκής ενυδάτωση του οργανισμού, η οποία ευνοεί τον μεταβολισμό όλων των θρεπτικών συστατικών που λαμβάνουμε μέσω της διατροφής και την απομάκρυνση των τοξινών από το σώμα.


2. Μείωση της πρόσληψης αλατιού, αφού όσο περισσότερο νάτριο υπάρχει στον οργανισμό, τόσο αυξάνεται η κατακράτηση υγρών, επηρεάζοντας την υφή και την όψη του δέρματος.


3. Μεγαλύτερη κατανάλωση τροφών με αντιοξειδωτική δράση, οι οποίες αποδεδειγμένα ενισχύουν τη δομή των κυττάρων και παράλληλα καταπολεμούν τις φλεγμονές, άρα και την κυτταρίτιδα.


4. Η αποφυγή του καπνίσματος και του αλκοόλ φαίνεται ότι είναι από τους βασικούς τρόπους περιορισμού της κυτταρίτιδας.


5. Η ισορροπημένη μεσογειακή διατροφή που δίνει βάση στην πρόσληψη “καλών” λιπαρών, φρούτων και λαχανικών με την ταυτόχρονη αποφυγή ζάχαρης, επεξεργασμένων προϊόντων και κορεσμένων λιπαρών φαίνεται ότι βοηθάει στη μείωση του σωματικού λίπους και κατ’ επέκτασιν στη μείωση της κυτταρίτιδας.


6. Φυσικά, η διατροφή δε θα επιφέρει τόσο καλά αποτελέσματα αν δε συνδυαστεί με άσκηση, η οποία ως γνωστόν οδηγεί στην αύξηση της μυϊκής μάζας με ταυτόχρονη μείωση του σωματικού λίπους, αλλά και βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, άρα και το πρόβλημα της κυτταρίτιδας.




Συμπερασματικά, το μυστικό για την εξάλειψη της κυτταρίτιδας είναι η αλλαγή του τρόπου ζωής όσον αφορά την υιοθέτηση υγιεινής διατροφής, την ένταξη της άσκησης στην καθημερινότητα και κυρίως η διαρκής προσπάθεια του καθενός να μην επιτείνει τους παράγοντες που την πυροδοτούν.



Βιβλιογραφικές πηγές

Janda, K., & Tomikowska, A. (2016). CELLULITE – CAUSES, PREVENTION, TREATMENT. Pomeranian Journal of Life Sciences, 60(1), 29–38.


Marques, N.C, Soares, J.L.M, Guadanhim, L.R.S, Sternberg, F.fa, Picosse, F.R et al. (2016) Does a Controlled Diet Improve Cellulite?. International Journal of Nutrition - 2(1):25-37.