Γιατί χρειάζεται να πίνω νερό;

Ποια είναι τα οφέλη της ενυδάτωσης;


Ποια η σημασία της ενυδάτωσης;

Αναμφισβήτητα, το νερό είναι έννοια ταυτόσημη με τη ζωή, αφού χωρίς νερό τα έμβια όντα μπορούν να ζήσουν μόνο για λίγες μέρες, ενώ χωρίς τροφή μέρες ή και μήνες. Το νερό αποτελεί το 60 % του σωματικού βάρους σε ενήλικες άνδρες και το 55 % σε γυναίκες, κάτι που δείχνει τη σπουδαιότητα και την αναγκαιότητά του. Κατ’ επέκταση, η κατάλληλη ενυδάτωση του οργανισμού είναι απαραίτητη προϋπόθεση για να είμαστε υγιείς, αφού το νερό είναι απαραίτητο για πολλές ζωτικές χημικές αντιδράσεις του σώματος για να γίνονται σωστά οι λειτουργίες του. Η ισορροπία μεταξύ της πρόσληψης και της αποβολής νερού ορίζεται από τον ομοιοστατικό μηχανισμό, ο οποίος καθορίζει άμεσα το αίσθημα της δίψας.



Aπό πού παίρνουμε το νερό μας;

Περίπου το 80 % της ημερήσιας πρόσληψης νερού γίνεται μέσω του πόσιμου νερού, των αναψυκτικών, των ποτών και γενικότερα μέσω των υγρών τροφίμων, ενώ το υπόλοιπο 20 % το λαμβάνουμε μέσω των στερεών τροφίμων και κυρίως μέσω των φρέσκων φρούτων, των λαχανικών και των γαλακτοκομικών.

H σύσταση για την ημερήσια πρόσληψη υγρών αναφέρει το 1 ml ανά 1 kcal τροφής. Δηλαδή, αν ένα άτομο καταναλώνει 2000 Kcal την ημέρα, συστήνεται η πρόσληψη 2 lt υγρών. Αυτό βέβαια εξαρτάται και από άλλους παράγοντες, όπως η ηλικία, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, η εγκυμοσύνη και ο θηλασμός, το είδος της φυσικής δραστηριότητας του κάθε ατόμου, οι ασθένειες που μπορεί να το συνοδεύουν. Για παράδειγμα, το καλοκαίρι είθισται να αυξάνεται η κατανάλωση νερού, λόγω της μεγαλύτερης απέκκρισης του από τους αδένες και τη διούρηση.



Ποια είναι τα οφέλη της ενυδάτωσης;

Av λάβουμε υπόψη ότι κάθε κύτταρο του οργανισμού μας απαιτεί νερό, συνειδητοποιούμε τα οφέλη της κατανάλωσής του για την υγεία και για τη γενικότερη ευεξία παίζοντας ουσιαστικό ρόλο στη ρύθμιση της πίεσης και της θερμοκρασίας του σώματος, στην ενυδάτωση και την πέψη. Πιο συγκεκριμένα, η επαρκής ενυδάτωση είναι σημαντική για τη σωστή λειτουργία του εγκεφάλου, αφού τα κύτταρα του εγκεφάλου εφοδιάζονται με φρέσκο αίμα και οξυγόνο, παραμένοντας σε εγρήγορση και ενισχύοντας τη μνήμη. Όσον αφορά τα κύτταρα, το νερό συμμετέχει στη μεταφορά των υδατανθράκων, των βιταμινών, των μετάλλων και άλλων θρεπτικών ουσιών, ενώ ταυτόχρονα διευκολύνει την αποβολή των άχρηστων ουσιών του μεταβολισμού. Μαζί με αυτό, αξίζει να αναφερθεί ο ρόλος του νερού στην πέψη, διαλύοντας τις τροφές έτσι ώστε να φτάσουν στην κυκλοφορία του αίματος και στα κύτταρα όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, αλλά και γενικά στην καλή λειτουργία του πεπτικού συστήματος προλαμβάνοντας τη δυσκοιλιότητα.


Επίσης, το νερό είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος, αφού διατηρεί την αρτηριακή πίεση σε υγιή επίπεδα. Σε αυτό το σημείο, αξίζει να αναφέρουμε και τη λειτουργία των νεφρών, οι οποίοι ρυθμίζουν τα επίπεδα νερού του σώματος, αυξάνοντας ή μειώνοντας τη ροή των ούρων. Ακόμη, το νερό λειτουργεί ως λιπαντικό για τους μυς και τις αρθρώσεις, ώστε να λειτουργούν σωστά. Τέλος, η καλή ενυδάτωση βοηθά στην ενυδάτωση των ιστών του σώματος συμπεριλαμβανομένου του δέρματος και συγκεκριμένα στη διατήρηση της ελαστικότητας, της σφριγηλότητας και της απαλότητας αυτού.



Συμπερασματικά, όποιο κι αν είναι το κίνητρο και οι γενικές συστάσεις για κατανάλωση νερού, είναι πολύ σημαντικό να ακολουθούμε το αίσθημα της δίψας μας. Ας σκεφτούμε πως ένας σημαντικός αριθμός προβλημάτων υγείας, που προκύπτουν από την αφυδάτωση, θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί καταναλώνοντας απλά πόσιμο νερό.



Βιβλιογραφικές πηγές

Barry M Popkin, Kristen E D'Anci, Irwin H Rosenberg, Water, hydration, and health, Nutrition Reviews, Volume 68, Issue 8, 1 August 2010, Pages 439–458.

Lawrence E. Armstrong, PhD, FACSM, Hydration Assessment Techniques, Nutrition Reviews, Volume 63, Issue suppl_1, June 2005, Pages S40–S54