Δυσανεξία στη λακτόζη: Τι να επιλέξω;




Η λακτόζη είναι ένα φυσικό σάκχαρο που περιέχει το γάλα και για τη σωστή πέψη του απαραίτητο είναι το ένζυμο λακτάση, το οποίο βρίσκεται στο λεπτό έντερο.


Η δυσανεξία στη λακτόζη είναι μία κατάστασή η οποία προκύπτει από την μειωμένη παραγωγή του ενζύμου λακτάση, το οποίο διασπά τη λακτόζη σε μία πιο απλή μορφή για να μπορεί να απορροφηθεί από το έντερο. Το άτομο με δυσανεξία μπορεί να εμφανίζει συμπτώματα, όπως φούσκωμα, πόνο στην κοιλιά, διάρροια και «γουργούρισμα» στο έντερο, μετά την κατανάλωση προϊόντων που περιέχουν λακτόζη. Μάλιστα, η ποσότητα της λακτάσης που παράγει ο οργανισμός μας διαφέρει από άτομο σε άτομο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν απόλυτα γενικές συστάσεις, αλλά να επηρεάζεται από την προσωπική ευαισθησία του κάθε ατόμου.


Η αντιμετώπιση της δυσανεξίας στη λακτόζη είναι η αποφυγή τροφίμων που την περιέχουν.


Ποια τρόφιμα μπορείς να επιλέξεις εάν έχει δυσανεξία;

  1. Το γάλα ελεύθερο λακτόζης ή το γάλα σόγιας και αμυγδάλου είναι κάποιες εναλλακτικές επιλογές εάν σου αρέσει το γάλα αλλά δεν μπορείς να το καταναλώσεις λόγω λακτόζης. Σημαντική σημείωση: το φυτικό γάλα που επιλέγουμε να έχει πρωτεΐνες καθώς βοηθάει στον κορεσμό και στη διατήρηση της μυϊκής μάζας!

  2. Τα σκληρά τυριά, μεγάλης ωρίμανσης όπως το ελβετικό, η παρμεζάνα και το τσένταρ έχουν χαμηλή σχετικά περιεκτικότητα σε λακτόζη με αποτέλεσμα να είναι πιο ανεκτά από τον οργανισμό σου. Άλλες επιλογές με χαμηλή περιεκτικότητα σε λακτόζη είναι το κότατζ και η φέτα, παρασκευασμένη από αιγοπρόβειο γάλα ή γάλα προβάτου.

  3. Το κεφίρ δεν περιέχει λακτόζη λόγω της ζύμωσης που υπόκειται και μπορεί να καταναλωθεί άφοβα . Επίσης περιέχει προβιοτικά τα οποία συμβάλλου στην καλή λειτουργία του πεπτικού και δίνουν ένα επιπλέον όφελος.

  4. Επίσης αντί για βούτυρο μπορείς να χρησιμοποιείς φυτική μαργαρίνη που περιέχει ελάχιστη λακτόζη. Πέρα από τα καλά λιπαρά που προσφέρει, η περιεκτικότητά της σε λακτόζη είναι πάρα πολύ μικρή, με αποτέλεσμα να είναι ανεκτή από τον οργανισμό


Τέλος, μεγάλη βοήθεια αποτελούν οι ετικέτες τροφίμων όπου μπορείς να αναζητήσεις την ένδειξη «χωρίς λακτόζη».


Φυσικά, οι άνθρωποι οι οποίοι δεν έχουν δυσανεξία μπορούν να καταναλώνουν τρόφιμα με λακτόζη χωρίς περιορισμούς!