Πατάτα vs Γλυκοπατάτα

Ποια είναι η καλύτερη;



Η πατάτα είναι ένα από τα τρόφιμα που καταναλώνουν σχεδόν όλοι οι λαοί, σε διάφορα μέρη στον κόσμο. Οι πατάτες διαφέρουν στο χρώμα, από το άσπρο, στο πορτοκαλοκίτρινο (γλυκοπατάτα) αλλά και στο μοβ. Η πλέον γνωστή είναι η πατάτα σε άσπρο χρώμα ενώ τα τελευταία χρόνια η γλυκοπατάτα έχει αποκτήσει την έννοια του super food ανάμεσα στους λάτρεις της υγιεινής διατροφής και του fitness.


Πάμε να δούμε μερικές από τις διαφορές τους!


Έχουν τις ίδιες θερμίδες;

Θερμιδικά οι διαφορές τους είναι πολύ μικρές, καθώς στα 100 γρ. η βραστή πατάτα έχει 75 θερμίδες και η βραστή γλυκοπατάτα έχει 85 θερμίδες. Αυτό που πρέπει να προσέχετε κυρίως όταν θέλετε να φάτε πατάτες είναι ο τρόπος μαγειρέματος. Ο τρόπος μαγειρέματος είναι κάτι στο οποίο θα πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη βαρύτητα, και ειδικά αν θέλουμε να ακολουθούμε έναν υγιεινό τρόπο διατροφής καλό είναι να επιλέγουμε το μαγείρεμα στον ατμό ή εναλλακτικά στον φούρνο!


Ποια έχει περισσότερες φυτικές ίνες;

Και οι δύο πατάτες αποτελούν καλή πηγή φυτικών ινών, οι οποίες είναι απαραίτητες για την καλή λειτουργία του εντέρου και για να μας κάνουν να νιώθουμε χορτάτοι για περισσότερο χρονικό διάστημα. Φαίνεται πως τα άτομα με διαβήτη μπορούν να επωφεληθούν περισσότερο με την κατανάλωση γλυκοπατάτας έναντι της πατάτας καθώς αυξάνονται πιο ομαλά τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, ο γλυκαιμικός δείκτης της γλυκοπατάτας είναι καλύτερος και ισούται με 60 σε σύγκριση με αυτόν της πατάτας που είναι περίπου 80 στην κλίμακα 0-100.


Τι γίνεται με τα υπόλοιπα συστατικά;

Η γλυκοπατάτα αποτελεί καλή πηγή βιταμίνης C μια και περιέχει το 21% της προσλαμβανόμενης ποσότητας αναφοράς (ΠΠΑ), ενώ η πατάτα περιέχει μόλις το 11%. Η βιταμίνη C -όπως πολύ καλά γνωρίζετε- είναι απαραίτητη για την ενίσχυση του ανοσοποιητικού, τη φυσιολογική λειτουργία του οργανισμού, δρα ως αντιοξειδωτικό, βοηθάει στην παραγωγή κολλαγόνου και στην απορρόφηση του σιδήρου από τον οργανισμό. Η γλυκοπατάτα έχει υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α (83% ΠΠΑ), ενώ η πατάτα δεν περιέχει καθόλου βιταμίνη Α.

Ποια είναι τελικά ανώτερη;

Η απάντηση είναι πως και οι δύο “πατάτες” μπορούν να αποτελέσουν κομμάτι μίας ισορροπημένης διατροφής για ξεχωριστούς λόγους. Κάθε μία προσφέρει στον οργανισμό πολύτιμα και μοναδικά διατροφικά συστατικά. Ο τρόπος μαγειρέματος είναι φυσικά καθοριστικός. Φαίνεται πως η γλυκοπατάτα ξεχωρίζει λίγο περισσότερο για την περιεκτικότητά της σε β-καροτένιο, βιταμίνες C και Β6, σε μαγγάνιο και χαλκός.